Hej! Du använder en gammal webbläsare

Ljusmanifestationer i Västerhaninge Norra förskolor

Den 20 november 1989 antogs konventionen om barns rättigheter av FN, och den 1 januari 2020 blev Barnkonventionen svensk lag. Det är ett viktigt dokument om barns rättigheter. Under vecka 46 har vi arbetat tillsammans med barnen i Västerhaninge norra förskolor för att lyfta Barnkonventionen och barns rättigheter.

Ljusmanifestation på Vargberget Ljusmanifestation på Vargberget Foto: Vargbergets pedagoger

Vi har uppmärksammat det under hela veckan genom att läsa böcker, prata, sjunga sånger, målat ljuslyktor, pratat om trygghet och barns rättigheter.
På våra förskolor har vi anordnat ljusmanifestationer ute på våra gårdar. Vi tände barnens alla lyktor, prydde gårdarna med lysande kuber och citat från Barnkonventionen.
Barnkonventionssången och djupa samtal om barns rättigheter har varit ett levande inslag i våra verksamheter. Vi kryddade tillvaron med kompisdisco. Att dansa tillsammans är så mycket roligare än att dansa ensam!

Senast uppdaterad: 22 november 2021